lördag 4 juni 2011

Apropå nördar...

...så har jag just börjat läsa Uncle Tungsten - memories of a chemical boyhood av Oliver Sacks.

Författaren, som är läkare och professor i neurologi, har bland annat skrivit Awakenings (som låg till grund för filmen med samma namn) och The man who mistook his wife for a hat. Den senare boken, som innehåller skildringar av människor med underliga neurologiska störningar, var min första kontakt med Sacks, men det var inte förrän jag hörde honom i radioprogrammet Radiolab (som jag f.ö. älskar! Lyssna genast!) som jag verkligen fattade tycke för honom. Han är mycket vältalig, verkar både intelligent och jordnära och så där härligt...brittisk.

Uncle Tungsten är lika mycket en kärleksförklaring till vetenskapen som en barndomsskildring, och Sacks skriver så passionerat och entusiastiskt om de mineraler, metaller, gaser och kemiexperiment som fascinerade honom som barn att jag genast vill uppsöka ett geologiskt museum eller köpa något slags "chemistry for dummies"-set och börja laborera.

Och hur högt slår inte detta på nördskalan: på bussbiljetterna stod på den tiden bokstäver och siffror, och lille Oliver började samla på biljetter där bokstäverna och siffrorna slumpade sig så att de visade olika ämnen och deras atomvikt: t.ex. O 16 (syre) och S 32 (svavel).

Efter den här boken tror jag att jag måste slå till och äntligen skaffa mig en affisch med det periodiska systemet - eller kanske sy ett sånt här överkast? (Bild från inspire me now)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar