tisdag 24 augusti 2010

TED och John.

Jag spenderade gårdagen i soffan med min bärbara dator på soffbordet, inte (bara) för att jag är en slöfock, utan för att jag var sjuk - ja, faktiskt så där lagom sjuk som man ibland önskar att man ska bli: matt och trött, måhända med en antydan av feber, men inte plågsamt förkyld. En helt legitim anledning att inte göra annat än slöa, med andra ord. En stor del av min dag gick åt till att titta på föreläsningar på TED. Rekommenderas starkt om du som jag är en nörd av det omnivora slaget. Föreläsningarna är bara ca 10-20 minuter långa, så det är ett bra sätt att fördriva lite tid på.

Att kalla det föreläsningar är kanske lite missvisande. "Föreläsning" låter lite...torrt (vilket visserligen inte behöver vara något negativt om man är nörd), och även om inte alla ämnen som avhandlas är lättsamma så är presenteras de på ett lättfattligt sätt. "Talks" heter de på TED, och det är ett mer passande ord. Hur ska man översätta det? Förslag?

Bland annat njöt jag av 16 minuter i John Hodgmans sällskap. Hodgman har skrivit den vansinnigt roliga/roligt vansinniga boken The areas of my expertise, som är en "almanac of complete world knowledge compiled with instructive annotation and arranged in useful order". I boken finns rubriker som "colonial jobs involving eels", "nine presidents who had hooks for hands" och min favoritdel: "seven hundred hobo names".

Nu tycker jag att du ska titta på John Hodgmans TED talk.

John Hodgman: Aliens, love -- where are they? | Video on TED.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar