tisdag 21 september 2010

Boklådan


Nu är hösten här och med den mörker, stearinljus och myspys. Tekoppar, skorpor och bra böcker. Här kommer mitt tips till höstförströelser:

Boklådor. Ovanpå min bokhylla har jag en boklåda med flera av sommarens pocketböcker samt böcker som vänner och bekanta som hälsat på lämnat efter sig. Där ligger böcker huller om buller med den första ägarens namn på insidan av omslaget. Vänner på besök som behöver något att läsa kan ta en bok med sig och sedan börja på en egen boklåda. För alla böcker ska fortsätta gå runt och får inte fastna i någons bokhylla. När man läst en bok lägger man den i lådan med sitt namn under förra läsarens och så fortsätter det runt runt men en längre och längre lista på namn. Detta gör inte bara att man får läsa nya böcker och kanske böcker som man normalt inte skulle välja själv i en bokhandel, men också att ens vänkrets till viss del har samma litteraturerfarenheter vilket är kul.

Så starta en boklåda du med!

2 kommentarer:

  1. åh vad jag önskar att min sambo kunde börja göra så här med böcker hon läst ut - ge bort dem till nästa läsare :)

    SvaraRadera